Barcelona Pl. Catalunya
Situació:
sota els carrers Pelai i Bergara (entre plaça Catalunya i Balmes)
Punt quilomètric:
0,000
Alçada sobre el nivell del mar:
1,65 m
Data de la primera inauguració (en superfície):
23 de juny de 1863 (posada en servei el 24)
Data d'inaguració de l'estació soterrada:
27 de març de 1929 (posada en servei el 24 d'abril de 1929)
Tipus d'estació (actual):
estació terminal amb 2 vestíbuls d'accés i amb 6 vies i 7 andanes
Viatgers entrats durant 2012: 11.302.721

Galeria d'imatges

Plaça de Catalunya / 1865

Estació de Barcelona del "Ferro Carril de Barcelona a Sarriá”, poc després del 1863 (possiblement el 1865), un cop ja s'havia edificat la segona planta de l'edifici. Estava situada al principi del carrer Pelai, al xamfrà que, amb el temps, esdevindria el número 1 de la plaça de Catalunya. Va ser un dels primers edificis edificats segons les alineacions del projecte de l'Eixample de Barcelona d'Ildefons Cerdà. Els barcelonins de l'època la coneixien com a l'estació de Sarrià o del carril de Sarrià. Aquesta és la fotografia més antiga que es conserva al fons d'FGC. Podria correspondre a alguna cerimònia oficial: edifici nou ben net i polit, bandera hissada, rotllana de persones amb uniformes de gala escoltant el parlament d'una persona situada al centre, ... Tot i això, no correspondria a la inauguració de la línia ja que, segons les cròniques de l'època, es va celebrar el dia 23 de juny de 1863 per la tarda i les ombres projectades coincideixen amb l'hora que marca el rellotge: les 10 hores 55 minuts del matí. Podria ser la inauguració de l'ampliació de l'edifici. El tren que espera a l'estació pot correspondre a un servei regular d'un dia qualsevol. Des del principi del servei, les sortides de Barcelona i de Sarrià eren a les hores en punt i als dos quarts en punt. A les 10:55 és lògic que el tren de les 11 hores ja estigui disposat per sortir.