Barcelona Pl. Catalunya
Situació:
sota els carrers Pelai i Bergara (entre plaça Catalunya i Balmes)
sota els carrers Pelai i Bergara (entre plaça Catalunya i Balmes)
Punt quilomètric:
0,000
0,000
Alçada sobre el nivell del mar:
1,65 m
1,65 m
Data de la primera inauguració (en superfície):
23 de juny de 1863 (posada en servei el 24)
23 de juny de 1863 (posada en servei el 24)
Data d'inaguració de l'estació soterrada:
27 de març de 1929 (posada en servei el 24 d'abril de 1929)
27 de març de 1929 (posada en servei el 24 d'abril de 1929)
Tipus d'estació (actual):
estació terminal amb 2 vestíbuls d'accés i amb 6 vies i 7 andanes
estació terminal amb 2 vestíbuls d'accés i amb 6 vies i 7 andanes
Viatgers entrats durant 2012: 11.302.721
L'edifici antic de l'estació del carril de Sarrià va ser un dels primers edificats a l'Eixample d'Ildefons Cerdà. Situat al número 1 de la que, amb el temps, seria la plaça de Catalunya, es va fer popular, sobretot, pel fet que en els seus baixos hi havia dos cafès molt concorreguts, amb vistes a la plaça i a Canaletes. Un cop soterrada l'estació, es va fer famosa l'anomenada avinguda de la Llum, passeig subterrani sota el carrer Pelai, amb botigues de tota mena a banda i banda. Fins i tot hi havia un cinema. L'ornamentació dels revestiments ceràmics de les voltes de les naus d'andanes són un disseny de l'arquitecte Josep Maria Jujol i Gibert. Sempre ha estat la principal estació de la xarxa d'FGC pel nombre de viatgers que la utilitzen.
Galeria d'imatges

Entrada de l'estació de Barcelona / 1890-1900
Al voltant de 1890 a 1900, un tren procedent de Sarrià passa per les agulles d'entrada de l'estació de Barcelona, situades poc després del pas a nivell de la ronda Universitat. Com es pot apreciar, en el temps del vapor, el tren de Sarrià circulava per l'esquerra. En aquests anys el servei de trens es va millorar i va passar de fer sortides cada 20 minuts a fer sortides cada 15 minuts, durant les hores de major demanda.