Gràcia
Situació:
sota la plaça Gal·la Placídia
sota la plaça Gal·la Placídia
Punt quilomètric:
2,050
2,050
Alçada sobre el nivell del mar:
48,24 m
48,24 m
Data de la primera inauguració (en superfície):
23 de juny de 1863 (posada en servei el 24)
23 de juny de 1863 (posada en servei el 24)
Data d'inaguració de l'estació soterrada:
24 d'abril de 1929
24 d'abril de 1929
Tipus d'estació (actual):
estació de bifurcació amb 1 vestíbul d'accés i amb 4 vies i 3 andanes
estació de bifurcació amb 1 vestíbul d'accés i amb 4 vies i 3 andanes
Viatgers entrats durant 2012: 2.614.521
L'estació primitiva era un edifici d'una planta molt característic de l'època, especialment per la marquesina de ferro que protegia l'andana de la pluja. Estava situada a la confluència de les rieres de Cassoles (Vallcarca) i de Sant Gervasi que, un cop unides, passaven a anomenar-se riera de Malla. Quedava limitada per dos passos a nivell: el de la Travessera de Gràcia i el del carrer Marià Cubí. Durant el període de les obres de soterrament (entre els anys 1927 i 1929), es va traslladar al carrer Balmes entre Marià Cubí i La Forja, per tal d'alliberar els terrenys on es construïen el nou túnel i la nova estació soterrada. Un cop en servei el túnel, es va poder fer la progressiva urbanització de la Plaça Gal·la Placídia i de la Via Augusta, tal i com les coneixem actualment. Des de l'1 de gener de 1954, a més, va passar a ser l'estació de bifurcació de la branca d'Av. Tibidabo (actual L7).
Galeria d'imatges

Locomotora num 10 / 1890
Al voltant de 1890, la locomotora número 10 baixa un tren de 7 cotxes procedent de Sarrià (circula per l'esquerra), al seu pas per Gràcia i a punt de creuar el pas a nivell del carrer Marià Cubí per entrar a l'estació de Gràcia. La vista està presa mirant cap a Collserola.