Gràcia
Situació:
sota la plaça Gal·la Placídia
sota la plaça Gal·la Placídia
Punt quilomètric:
2,050
2,050
Alçada sobre el nivell del mar:
48,24 m
48,24 m
Data de la primera inauguració (en superfície):
23 de juny de 1863 (posada en servei el 24)
23 de juny de 1863 (posada en servei el 24)
Data d'inaguració de l'estació soterrada:
24 d'abril de 1929
24 d'abril de 1929
Tipus d'estació (actual):
estació de bifurcació amb 1 vestíbul d'accés i amb 4 vies i 3 andanes
estació de bifurcació amb 1 vestíbul d'accés i amb 4 vies i 3 andanes
Viatgers entrats durant 2012: 2.614.521
L'estació primitiva era un edifici d'una planta molt característic de l'època, especialment per la marquesina de ferro que protegia l'andana de la pluja. Estava situada a la confluència de les rieres de Cassoles (Vallcarca) i de Sant Gervasi que, un cop unides, passaven a anomenar-se riera de Malla. Quedava limitada per dos passos a nivell: el de la Travessera de Gràcia i el del carrer Marià Cubí. Durant el període de les obres de soterrament (entre els anys 1927 i 1929), es va traslladar al carrer Balmes entre Marià Cubí i La Forja, per tal d'alliberar els terrenys on es construïen el nou túnel i la nova estació soterrada. Un cop en servei el túnel, es va poder fer la progressiva urbanització de la Plaça Gal·la Placídia i de la Via Augusta, tal i com les coneixem actualment. Des de l'1 de gener de 1954, a més, va passar a ser l'estació de bifurcació de la branca d'Av. Tibidabo (actual L7).
Galeria d'imatges

Carrer Marià Cubí / 1925
Al voltant de 1925, l'estació de Gràcia vista des del pas a nivell del carrer Marià Cubí, mirant en direcció cap a Barcelona. El guardabarrera està atent al pas dels trens per poder aixecar les cadenes que tanquen el pas així que n'aparegui un. El senyor caminant per la via amb la seva filla petita avui seria considerat un molt mal pare.