Gràcia
Situació:
sota la plaça Gal·la Placídia
sota la plaça Gal·la Placídia
Punt quilomètric:
2,050
2,050
Alçada sobre el nivell del mar:
48,24 m
48,24 m
Data de la primera inauguració (en superfície):
23 de juny de 1863 (posada en servei el 24)
23 de juny de 1863 (posada en servei el 24)
Data d'inaguració de l'estació soterrada:
24 d'abril de 1929
24 d'abril de 1929
Tipus d'estació (actual):
estació de bifurcació amb 1 vestíbul d'accés i amb 4 vies i 3 andanes
estació de bifurcació amb 1 vestíbul d'accés i amb 4 vies i 3 andanes
Viatgers entrats durant 2012: 2.614.521
L'estació primitiva era un edifici d'una planta molt característic de l'època, especialment per la marquesina de ferro que protegia l'andana de la pluja. Estava situada a la confluència de les rieres de Cassoles (Vallcarca) i de Sant Gervasi que, un cop unides, passaven a anomenar-se riera de Malla. Quedava limitada per dos passos a nivell: el de la Travessera de Gràcia i el del carrer Marià Cubí. Durant el període de les obres de soterrament (entre els anys 1927 i 1929), es va traslladar al carrer Balmes entre Marià Cubí i La Forja, per tal d'alliberar els terrenys on es construïen el nou túnel i la nova estació soterrada. Un cop en servei el túnel, es va poder fer la progressiva urbanització de la Plaça Gal·la Placídia i de la Via Augusta, tal i com les coneixem actualment. Des de l'1 de gener de 1954, a més, va passar a ser l'estació de bifurcació de la branca d'Av. Tibidabo (actual L7).
Galeria d'imatges

Estació de Gràcia / 1925
Vista de l'estació de Gràcia cap a l'any 1925. A la via de la dreta (sentit Barcelona) està sortint un automotor Brill de la sèrie 300 que acaba d'efectuar parada. Els viatgers que han baixat del tren han travessat les vies i es dirigeixen cap al centre de Gràcia. Al fons es veu la via morta del servei de vies i obres, on hi ha estacionat un automotor grua que s’utilitzava per a les tasques de manteniment i reparació.