Sant Gervasi
Situació:
sota la plaça Molina
sota la plaça Molina
Punt quilomètric:
2,607
2,607
Alçada sobre el nivell del mar:
59,60 m
59,60 m
Data de la primera inauguració (en superfície):
23 de juny de 1863 (posada en servei el 24)
23 de juny de 1863 (posada en servei el 24)
Data d'inaguració de l'estació soterrada:
24 d'abril de 1929 (només via i andana ascendent)
24 d'abril de 1929 (només via i andana ascendent)
Tipus d'estació (actual):
estació de pas amb 1 vestíbul d'accés i amb 2 vies i 2 andanes en corba i pendent
estació de pas amb 1 vestíbul d'accés i amb 2 vies i 2 andanes en corba i pendent
Viatgers entrats durant 2012: 1.065.802
L'estació primitiva "San Gervasio de Casolas" estava en una rasa per sota del nivell dels carrers, que travessaven la via amb ponts. Poc després de l'estació les vies travessaven l'únic túnel que, en aquella època, tenia la línia. En el projecte inicial de soterrament no es contemplava mantenir-la, perquè havia de quedar substituïda per la nova estació de Pl. Molina de la nova branca d'Av. Tibidabo. Posteriorment es va afegir al projecte, però ja no es va preveure que les seves andanes fossin en recta i sense pendent. El soterrament es va fer en fases successives molt complexes (primer la via ascendent i posteriorment la via descendent) i es van allargar fins al 1931 en que es va completar l'obra. L'enllaç directe amb l'estació de Pl. Molina no es va posar en servei fins al 2009, tot i que ja era previst a les obres interrompudes els anys 30.
Galeria d'imatges

Estació de Sant Gervasi / 1905
L'estació de Sant Gervasi, el 1905 o poc després, un cop ja electrificada la línia. Tot i la baixa qualitat de la imatge, es poden veure les escales que permetien accedir al nivell de les vies deprimides. L'edifici de l'estació quedava situat al nivell del carrer. Aquest diferent nivell entre vies i carrers a quasi tota la travessera de Sant Gervasi va fer que el pas del ferrocarril per aquesta població no presentés la conflictivitat que va presentar a l'Eixample de Barcelona. En canvi, el cost de la construcció va ser força més elevat que en els altres trams.