Muntaner
Situació:
sota la Via Augusta (entre Muntaner i Santaló)
Punt quilomètric:
3,084
Alçada sobre el nivell del mar:
72,60 m
Data de la primera inauguració (en superfície):
30 de juny de 1908
Data d'inaguració de l'estació soterrada:
20 de juny de 1953
Tipus d'estació (actual):
estació de pas amb 2 vestíbuls d'accés i amb 2 vies i 3 andanes
Viatgers entrats durant 2012: 2.792.540
És la darrera estació oberta al públic en el tram entre Barcelona i Sarrià, un cop la línia ja estava electrificada. Quan es va obrir el carrer Muntaner fins a la plaça Bonanova, es van edificar un elevat nombre de vivendes al barri, fins al punt que l'empresa explotadora del ferrocarril va decidir obrir un nou baixador entre el de Sant Gervasi i el de la Bonanova. La construcció inicial era totalment funcional: dues andanes construïdes eixamplant la rasa per la qual el ferrocarril travessava el barri i dues escales que convergien sobre un petit edicle edificat sobre el pont del carrer Muntaner. Allí hi havia l'oficina i les finestretes de venda de bitllets. El soterrament de les vies des de Pl. Catalunya, completat el 1931, finalitzava just a l'inici de les andanes de Muntaner. El 1952 es va posar en servei el soterrament de les vies fins a les Tres Torres i es va edificar l'estació actual, situada entre els carrers Muntaner i Santaló. La primitiva estava entre els carrers Tavern i Muntaner.
Baixador de Muntaner / 1920-1925
El baixador de Muntaner a l'entorn de 1920 a 1925, al mig del carrer del Carril (actual Via Augusta). El cartell de l'entrada ens indica que l'andana cap a Barcelona és la de la dreta. Això vol dir que els trens ja circulen per la dreta i, per tant, la foto s'ha fet després de 1914. El fet que en aquest tram el ferrocarril transcorregués en rasa va facilitar la construcció de passos elevats per sobre de les vies que donaven continuïtat als carrers de Sant Gervasi. En primer pla està el pont del carrer Muntaner i, poc després de les andanes, el pont del carrer Tavern. Al fons es pot veure el túnel que porta fins a l'estació de Sant Gervasi. El desnivell que hi havia entre les dues calçades, a banda i banda de la rasa del ferrocarril, és la causa de que, encara avui dia, en aquest tram la Via Augusta presenti un gran desnivell entre les voreres de la banda mar i les de la banda muntanya.